Com exprimir un fenomen mediàtic

Natàlia Queralt- L’estrena als cinemes del fenomen literari “50 Ombres d’en Grey” ha estat un èxit. Tres setmanes després del seu llançament ha ingressat 487 milions de dòlars a les taquilles. El misteri entorn la pel·lícula ha estat una estratègia comercial intel·ligent per atreure tant als fan de E. L James com als que no ho són. Pocs deuen ser dels espectadors que han anat al cinema aquests dies i desconeixien el fenomen, perquè la relació entre en Grey i l’Anastasia ha format part de l’agenda setting dels mitjans des de setmanes abans de l’estrena.

La polèmica entorn al fenomen ha estat servida. Des de l’estrena, coincidint amb el dia dels enamorats, fins a dia d’avui les xarxes socials han bullit de comentaris al respecte i els mitjans de comunicació no se’n han quedat al marge.

50 Ombres d’en Grey és l’exemple de com exprimir un fenomen mediàtic i extreure’n peces de tot tipus. Des de notícies informant sobre l’èxit comercial de la pel·lícula com fa aquí elpais.com o la informació especial que elabora elmundo.es,  fins a diversos articles d’opinió que demonitzen el fenomen –publicat a un bloc associat a la web de elmundo.es– o bé la crítica que se’n fa en aquesta columna de elpais.com.

L’estrena de la pel·lícula ha desencadenat censures en alguns països que s’han oposat a la seva emissió en els cinemes. La pel·lícula a l’Índia ha estat prohibida, tot i tractar-se d’una versió suavitzada, on s’havien exclòs les escenes més polèmiques. Aquest ha estat l’últim país en sumar-se a la llista. Als Emirats Àrabs, Indonèsia, Kènia entre d’altres també s’ha censurat l’emissió i, fins i tot a Malàisia, s’han prohibit els llibres escrits per l’autora britànica.

El fenomen genera notícies encara més soft com l’exclusió d’una fotografia escolar a un nen per anar disfressat del protagonista de 50 Ombres d’en Grey fa escassos dies. Una controvèrsia que va començar amb la indignació de la mare a través de Twitter i ha seguit amb les declaracions d’aquesta a la BBC.

Destacar també la inspiració que ha suposat el fenomen per alguns columnistes de l’Ara com l’escriptor Sebastià Alzamora que trasllada l’argument de la pel·lícula a la política.

I d’altres que són fins i tot ridícules i pateixen una manca total d’interès informatiu tal com les especulacions sobre la modificació de les parts íntimes de l’actriu publicada per l’ABC. I finalment les notícies “morboses” i desagradables sobre persones que s’han lesionat o fins i tot mort –publicada a l’ara.cat– intentant imitar escenes del llibres s’han succeït.

Anuncis
Com exprimir un fenomen mediàtic

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s