Ciutadans: l’altre cara de la moneda?

Adrià Puértolas – Sempre interessant veure com funcionen els fluxos mediàtics i com canvia l’interès i l’agenda setting dels mitjans. I és encara més interessant si això es dona en un mapa polític immers en un estat de canvi molt accentuat.

Els grans diaris espanyols hi han jugat un paper molt actiu que s’ha vist incrementat últimament amb el que molts han qualificat com a ‘campanya mediàtica’ contra Podemos. La formació liderada per Pablo Iglesias ha rebut un espai en portades i notícies molt diverses impensable en altre temes i aquest ha tingut en la majoria de casos el denominador comú que hi sortia malaparada fins al punt que són diverses les veus que afirmen que s’ha desgastat a la formació. Objectiu complert?

En qualsevol cas, si fem cas al que s’ha publicat els últims dies, sembla que comença a consolidar-se en l’espai mediàtic marcat pels grans diaris espanyols, una altra espècie de cara de la moneda: una alternativa a l’anomenat ‘bipartidisme’ que, tot i que per a Rajoy tingui el mateix caràcter “populista” que Podemos, rep un tracte diferent pels grans mitjans d’àmbit estatal. Sí, es tracta de Ciutadans.

La formació liderada per Albert Rivera ha aconseguit, últimament, fer-se un lloc a les portades. Primer era el diari El País qui dedicava un extens reportatge a la formació titulat “Ciudadadons: la gran crecida” que apareixia a la portada del mitjà. I dos dies després era l’ABC que, també dedicava la seva pàgina principal a una entrevista/conferència amb Albert Rivera, el líder de la formació. El dubte de com qualificar el material publicat  és perquè de fet perquè el diari de Madrid va convidar el polític al Foro Deloitte-ABC, que ja ha tingut com a convidats altres líders com Pedro Sánchez, i que posa en relleu la capacitat de crear agenda setting i donar veu dels mitjans a través d’esdeveniments organitzats pels propis diaris.

Portada ABC 4 de març

A més a més la portada de l’ABC semblava feta especialment per a mostrar una espècie “d’alternativa sensata” a Podem. El subtítol “El president de Ciudadans apuesta por reformar sin romper ni dar gritos…” és difícil d’interpretar sense tenir en ment les crítiques a la formació d’Iglesias que s’han fet des del diari. I en qualsevol cas és evident l’amabilitat del tractament a Rivera.

Més enllà de l’ABC i El País, el Mundo va ser segurament el primer dels diaris d’àmbit estatal que va començar a dedicar atenció mediàtica a Ciudadans i al seu líder,. El diari va publicar ja a mitjans de febrer una crònica que relatava un dia en la vida del “polític més valorat” que ha anat seguida d’altres notícies que en general comparteixen el to amable de l’ABC.

Només La Razón sembla resistir-se a “l’encant” de Ciudadans i segueix apostant per una línea editorial més aviat gubernamental, però sembla que està cada vegada més sola.

Anuncis
Ciutadans: l’altre cara de la moneda?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s