Els informatius de Telecinco: la vida és un gran teatre

Feia un temps que m’havia proposat fer aquest experiment: mirar un telenotícies de Telecinco sencer. Fidel com sóc a TV3, poques vegades havia sintonitzat amb aquesta altra cadena, però els cops que ho havia fet m’havien portat a reflexionar sobre com fa la informació el canal líder a l’Estat i el segon més vist a Catalunya. Els informatius que prenc de referència són els d’ahir divendres 27 de febrer al vespre.

He confirmat que si alguna cosa destaca dels telenotícies de Telecinco és el seu punt melodramàtic, que busca en excés l’emoció de l’espectador. El primer cas que trobem és el d’un desnonament a Madrid que els veïns havien intentat aturar sense èxit. “L’acció creixia amb cadascuna de les detencions”, comentava Isabel Jiménez, com si parlés d’una pel·lícula d’acció. Un cop es veia com la casa s’esfondrava, la veu en off es lamentava: “La pala s’ha enfonsat i, amb ella, les esperances d’aquesta família”.

El drama creixia amb la següent notícia, que explicava la història d’una dona que estava en vaga de fam per demanar una feina. En una de les imatges, es veia la dona amb la seva filla a la falda. “Vol que les seves mans treballin en alguna cosa més que donar afecte”, ens explicava la veu en off, i afegia que la dona lluita per “un futur en què la paraula crisi només sigui un malson del passat”. Un to condescendent que més aviat frivolitzava la realitat duríssima d’aquesta dona.

A continuació encara s’accentuava més el sentit tràgic. A la pantalla apareixien fotografies del mòbil de Rosario Porto, acusada de la mort de la seva filla adoptiva Asunta. Les imatges mostraven com Oporto es feia una selfie davant el fèretre de la seva filla acompanyada del seu exmarit, Alfonso Basterra. Les imatges, a més de no aportar cap valor informatiu, ensenyaven una vegada i una altra el fèretre, les flors i la sala del tanatori. Tot plegat, de mal gust. A més, la periodista afirmava: “No sabem el que pensen, però pare i mare aparenten tranquil·litat”. Precisament una de les coses que ens ensenyen a la carrera és a no especular, i menys quan parlem d’informació.

Al llarg de l’informatiu encara se sumen altres exemples com el d’una “brutal” baralla a Alacant, un “espectacular” incendi a València i la història d’una dona que demana autorització judicial per sotmetre’s a una inseminació postmortem després de perdre el seu marit en un accident de cotxe, cosa que Telecinco qualifica de “lògica i romàntica”.

Totes aquestes notícies formen part de l’ADN dels informatius de Telecinco i contribueixen a alimentar la mofa de “terrible, apocalíptico” que tots ja diem imitant la veu de Pedro Piqueras. La cadena va a buscar el drama i el sensacionalisme; i si no hi és, l’afegeixen ells mateixos. La tragèdia, la morbositat i l’espectacularització són els ingredients principals d’aquest telenotícies que presenta la informació com si es tractés de l’argument d’una obra teatral. I malgrat tot, són líders.

Mireia Rom

Anuncis
Els informatius de Telecinco: la vida és un gran teatre

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s