(In)dependència periodística

N’hem sentit molt a parlar, però la falta de transparència és la principal crítica que les organitzacions socials addueixen a l’hora de referir-se a l’Associació Transatlàntica pel Comerç i la Inversió, més coneguda com a TTIP, que la Unió Europea i els Estats Units negocien des de juny.

Antonio Fernández-Martos, director general de Comerç Internacional i Inversions del Ministeri d’Economia, assenyalava el passat novembre que es tracta de “la prioritat número 1 de la política comercial espanyola”. Mentre les institucions comunitàries presenten el tractat com una oportunitat i asseguren que podria suposar un augment del 0,5% del PIB europeu i la creació de 400.000 llocs de treball (140.000 d’aquests a Espanya), les organitzacions centren l’atenció en l’opacitat de les negociacions i alerten de la pèrdua de drets dels europeus que podria comportar.

Amb la finalitat de denunciar el silenci dels grans mitjans de comunicació respecte el tractat que negocien governs i multinacionals, l’Assemblea Popular de Tres Cantos va difondre a finals de gener un vídeo on apareixen les actuals cares del periodisme espanyol. El missatge és clar: “es busquen periodistes valents”.

Malgrat els esforços dels moviments socials i els mitjans de comunicació alternatius, que porten temps alertant sobre les negociacions del TTIP i les conseqüències que comportaria la seva aprovació, l’organització madrilenya reclama professionals disposats a informar i conscienciar la societat davant la falta de debat públic.

Malauradament, aquesta protesta és un exemple més de la manca d’independència periodística dels grans mitjans; els mateixos que actuen com a referents informatius en la nostra societat.

Per enfrontar-nos al TTIP necessitem una societat informada. Per informar necessitem els mitjans de comunicació. Però els grans mitjans necessiten la publicitat de les corporacions que han ideat aquest i altres tractats similars. Així resulta difícil actuar amb independència. Només l’acció valenta de periodistes que creguin en el periodisme pot trencar el cercle viciós, aconseguint així que la informació es filtri per les esquerdes del mur que formen els grans mitjans de comunicació.

Nereida Mestre

Advertisements
(In)dependència periodística

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s