Les vinyetes ocultes als ulls occidentals

Mitjans de comunicació d’arreu del món han homenatjat la revista satírica Charlie Hebdo en els dies consecutius al brutal atemptat que va patir la seva redacció. Alguns ho han fet en forma de vinyetes o dibuixos. D’altres, recollint portades polèmiques publicades pel setmanari francès. Però són molt poques les imatges elaborades per autors musulmans, o per persones que viuen en països de majoria musulmana, que han tingut ressò als mitjans occidentals.

L’etnocentrisme -i l’eurocentrisme- de la nostra societat ha ocultat la condemna de diversos països com Líban, Sudan o Egipte als atemptats de Paris. Això es fa palès en l’enorme contrast entre el desplegament mediàtic pel que fa a les mostres de solidaritat dels periodistes i ninotaires occidentals i l’escassa cobertura de la condemna del terrorisme de les redaccions musulmanes. Els reculls de portades i vinyetes dels mitjans occidentals ometen les imatges i il·lustracions d’Orient i, fins i tot, promocionen les que han elaborat els artistes europeus.

Davant el buit informatiu sobre aquesta condemna per part dels ninotaires musulmans, cal fer un cop d’ull a les obres d’aquests artistes que reivindiquen la llibertat d’expressió i condemnen l’atemptat a Charlie Hebdo.

El ninotaire Khalid Albaih, des de Sudan, pretén denunciar en aquesta vinyeta que els musulmans són una comunitat socialment més obligada que qualsevol altra, d’una banda, a manifestar-se públicament en contra del terrorisme per no ser titllats de terroristes, i d’altra banda, a processar el seu respecte absolut envers Mahoma, per a no ser considerats infidels.

khalid-albaih-sudan

D’altra banda, Cheb Makhlouf (Egipte) ofereix un anàlisi sobre la capacitat d’infringir dolor i les eines per a fer-ho de que disposen els periodistes i els terroristes. Mentre l’arma d’uns és la seva ploma, la dels altres és un kalashnikov. És la mostra d’una lluita desigual perquè per mal que puguin fer els periodistes i ninotaires emparats per la seva llibertat d’expressió amb les seves vinyetes no és comparable al dolor que poden infringir els terroristes amb una arma.

cheb-maklouf-Egipte

El ninotaire ‘Willis from Tunis’ denuncia que en ple segle XXI un periodista per exercir la seva feina ha d’estar ben protegit. Es tracta d’una crítica per a que aquesta protecció no estigui blindada. En l’altra vinyeta, l’autor reivindica que tot i les morts, la seva feina no morirà i que altres persones seguiran amb la sàtira de Charlie Hebdo.

Captura de pantalla 2015-01-20 a les 18.13.12

Altres vinyetes es manifesten a favor de la llibertat de premsa i recorden el dolor que han provocat els fets de Paris. Totes elles mantenen la identitat del llapis per identificar Charlie Hebdo i la contraposició entre aquests i les armes.

Els mitjans de comunicació, com a incitadors al debat públic i dirigents de l’opinió pública, no poden restar al marge de les expressions d’aquests artistes. Fer-ho els convertiria en còmplices del ressorgiment del fantasma de la intolerància religiosa. La condemna del terrorisme no només la capitanegen els mitjans occidentals, es fa explicita des de tots els llocs i religions del món.

Júlia Regué Rocaspana

Anuncis
Les vinyetes ocultes als ulls occidentals

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s